Χρυσούλα
Σαατσόγλου-Παλιαδέλη

ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΑΠΘ
ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑΣΟΚ
Υποψήφια Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης

Α.Π.Θ. pasok.gr Home of S & D Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

14.09.14 Συνέντευξη της καθ. Χρυσούλας Παλιαδέλη στην Ειρήνη Ορφανίδου, TheTOC.gr

περισσότερα » « λιγότερα

Οι ταφές εντός του τύμβου, η ταφική πυρά, οι επιγραφές, τα οστά, η έκπληξη. Η Χρυσούλα Παλιαδέλη, καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας στο TheTOC.gr.

Με την επισήμανση ότι καμία υπόθεση εντός της χρονικής περιόδου που κατά τους ανασκαφείς εντάσσεται η κατασκευή του μνημείου, δεν θεωρείται ανόητη ή υπερβολική -απλώς είναι πρόωρη- η Χρυσούλα Παλιαδέλη, καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας στο Α.Π.Θ. και διευθύντρια της πανεπιστημιακής ανασκαφής στη Βεργίνα, η αρχαιολόγος που έζησε τη συγκίνηση της ιστορικής αποκάλυψης του τάφου του Φιλίππου, ως συνεργάτης του Μανόλη Ανδρόνικου στη Βεργίνα, μιλά στο TheTOC.gr.

Πίσω από τις Καρυάτιδες, τι;

«Γνωρίζουμε ήδη ότι υπάρχουν τρεις θάλαμοι. Εάν βρούμε στο βάθος του τρίτου χώρου έναν τοίχο, χωρίς άλλο άνοιγμα, τότε θα ξέρουμε με σιγουριά ότι, οι θάλαμοι είναι μόνον τρεις: Αυτός με τις σφίγγες, αυτός με τις καρυάτιδες και ο τελευταίος πίσω από τις καρυάτιδες. Αλλιώς, θα έχουμε άλλα δεδομένα...».

Ποιός ο «ένοικος» του τάφου; Πόσες οι ταφές εντός του Τύμβου;

«Κανείς δεν ξέρει μέχρις στιγμής τον αριθμό των ταφών εντός του τάφου. Σε ό,τι αφορά στην ταυτότητα του νεκρού ή των νεκρών οι πιθανότητες είναι περισσότερες από μία. Ακούστηκε πρόσφατα μία ενδιαφέρουσα υπόθεση για τον Αντίγονο τον Μονόφθαλμο (εκ των διαδόχων του Μεγάλου Αλεξάνδρου), αλλά, δεν είναι η μόνη. Χωρίς ασφαλέστερα δεδομένα δεν θα ήθελα να χρεωθώ ή να υιοθετήσω οποιαδήποτε υπόθεση. Κι όταν μιλώ για «ασφαλέστερα δεδομένα», εννοώ π.χ, μία επιγραφή πάνω σε έναν τοίχο ή κεραμικά ευρήματα ή οστά, που θα χρονολογούσαν με μεγαλύτερη ακρίβεια το μνημείο και θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν προς την κατεύθυνση της ταύτισης του νεκρού ή των νεκρών».

Το «απίθανο» και «επιστημονικά απαράδεκτο»

«Ως αρχαιολόγοι είμαστε πάντα έτοιμοι για εκπλήξεις –η αρχαιολογία είναι μία «ζωντανή» επιστήμη. Συνεπώς, δεν θεωρώ καμία υπόθεση ανόητη ή υπερβολική. Με εξαίρεση, βεβαίως, την πρόσφατη τηλεοπτική πρόταση του κ. Καργάκου, ότι μπορεί να είναι ακόμα και του Φιλίππου Β’(!).

Απλώς, μπορώ να πω ότι, αξίζει σε κάθε περίπτωση να τίθενται ερωτήματα. Η υπόθεση π.χ. ότι, πρόκειται για τον τάφο του Αλεξάνδρου προκαλεί την ερώτηση, μα, εάν υπάρχει μια τέτοια περίπτωση, γιατί δεν αναφέρεται σε καμία ιστορική πηγή; Επιμένω ότι μόνον η συνέχιση της ανασκαφής και η αξιολόγηση των ευρημάτων της θα το δείξουν».

Οι κοινοί θνητοί έχουν επιγραφές στους τάφους. Οι «ισχυροί», όχι;

«Iσχύει εκ του αποτελέσματος, δεν ξέρω όμως εάν μπορώ να το υποστηρίξω στατιστικά. Στους τρεις -τέσσερις μνημειακούς τάφους που βρήκαμε με τον Μανόλη Ανδρόνικο στη Μεγάλη Τούμπα, θα περίμενε κανείς να βρεθούν επιτάφια σήματα που να αναφέρονται στην ταυτότητα των βασιλικών νεκρών. Δεν τα βρήκαμε ανάμεσα στις δεκάδες επιτύμβιων στηλών που βρέθηκαν στην επίχωση του τύμβου. Χάθηκαν; Δεν υπήρξαν ποτέ; Καταστράφηκαν προτού κατασκευαστεί ο μεγαλύτερος τύμβος; Δεν θα το μάθουμε ποτέ. Στην περίπτωση της Αμφίπολης δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει το ενδεχόμενο να βρεθούν επιγραφές εντός του τάφου. Έχουμε λιγοστά ανάλογα παραδείγματα και βεβαίως η μοναδικότητα του μνημείου το επιτρέπει. Το εύχομαι, όχι μόνον για να λυθεί άμεσα το ζήτημα της ταυτότητας του νεκρού, αλλά κι επειδή κάτι τέτοιο θα είναι πολύτιμο για τη γνώση μας, έτσι κι αλλιώς».

Και η ταφική πυρά;

«Ο τάφος του Φιλίππου στη Βεργίνα είχε υπολείμματα της ταφικής πυράς ακριβώς επάνω από την καμάρα του τάφου. Αλλά η θέση της πυράς δεν βρίσκεται απαραίτητα σε κοντινή απόσταση από τη θέση της ταφής. Μπορεί να βρίσκεται σε ένα άλλο σημείο. Μάλιστα, μπορεί η καύση της σορού να έχει γίνει κάπου αλλού και τα υπολείμματά της να έχουν μεταφερθεί σε μία απόσταση που ποικίλλει, από δύο μέτρα μέχρι χιλιόμετρα. Στην περίπτωση του τάφου της Αμφίπολης θα πρέπει πρώτα να μάθουμε αν πρόκειται για καύση ή ενταφιασμό…».

Μεταξύ 325 και 300 π.Χ.

«Με δεδομένη την πρόταση των ανασκαφέων για τη χρονολόγηση του τάφου χονδρικά στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αι. π.Χ., δηλαδή, μεταξύ 325 και 300 π.Χ. αναμένεται η ανεύρεση αντικειμένων που θα έκαναν αυτό το χρονικό αυτό διάστημα στενότερο.

Για να προκύψει από τα μέχρι στιγμής στοιχεία -το στυλ και την τεχνοτροπία των καρυάτιδων και των σφιγγών- απαιτείται μελέτη εκτεταμένη. Για να προσδιορίσεις χρονικά ένα γλυπτό χρειάζεται τεχνοτροπική ανάλυση, η οποία δεν γίνεται άμεσα και βεβαίως, θα γίνει από την ανασκαφική ομάδα που θα αναλάβει τη μελέτη. Επομένως, τα στοιχεία που αυτή τη στιγμή έχουμε στη διάθεση μας, δεν είναι επαρκή για τη χρονολόγηση του τάφου -εννοώ, με ακρίβεια, εάν πρόκειται για το τέλος ή την αρχή του χρονικού πλαισίου που έχει τεθεί από τους ανασκαφείς...».

11.09.14 Συνέντευξη της καθ. Χρυσούλας Παλιαδέλη σχετικά με τον τύμβο της Αμφίπολης στη δημοσιογράφο Σία Κοσιώνη για το Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων του ΣΚΑΪ

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

10.09.14 Η Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας κ. Χρυσούλα Παλιαδέλη εξηγεί τη μοναδικότητα και πολυπλοκότητα του αρχαίου τύμβου στην Αμφίπολη στη δημοσιογράφο Αντριάνα Παρασκευοπούλου, Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων της ΝΕΡΙΤ

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

09.14 Συνέντευξη της καθ. Χρυσούλας Παλιαδέλη στην τηλεοπτική εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA», Mega channel

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

09.09.14 Συνέντευξη της καθ. Χρυσούλας Παλιαδέλη σχετικά με τον τύμβο της Αμφίπολης στην τηλεοπτική εκπομπή «Πρωινό Αντ1», ΑΝΤ1

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

08.09.14 Συνέντευξη της Χρυσούλας Παλιαδέλη στη δημοσιογράφο Γιάννα Παπαδάκου για το ραδιόφωνο του Alpha 9,89

περισσότερα » « λιγότερα

Ακούστε την συνέντευξη εδώ

02.09.14 Η καθηγήτρια Χρυσούλα Παλιαδέλη για το εύρημα της Αμφίπολης στο Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων, ΝΕΡΙΤ

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

31.08.14 Άρθρο της Χρυσούλας Σαατσόγλου-Παλιαδέλη, «Δημήτρης Λαζαρίδης - Μανόλης Ανδρόνικος: βίοι παράλληλοι, πορείες αποκλίνουσες», Το Βήμα

περισσότερα » « λιγότερα

Δημήτρης Λαζαρίδης - Μανόλης Ανδρόνικος: βίοι παράλληλοι, πορείες αποκλίνουσες

Η διαδρομή δύο σπουδαίων αρχαιολόγων που συναντήθηκαν τα ταραγμένα χρόνια της δικτατορίας του Μεταξά στα έδρανα της Φιλοσοφικής Σχολής, μοιράστηκαν κοινές ιδεολογίες και επέλεξαν την ίδια επιστήμη

Η συγκλονιστική εν εξελίξει αποκάλυψη του εντυπωσιακού τάφου στον λόφο Καστά της Αμφίπολης ανασύρει από τη μνήμη ανάλογες στιγμές από τη συγκλονιστική, επίσης, αποκάλυψη των βασιλικών τάφων στη Μεγάλη Τούμπα της Βεργίνας και οδηγεί, σχεδόν αναπόφευκτα, στις συγκυρίες και στους ανθρώπους που κρύβονται πίσω τους: Τον Δημήτρη Λαζαρίδη που εγκαινίασε την ανασκαφή στον λόφο που -όπως πρόσφατα αποδείχτηκε- επέστεφε το Λιοντάρι της Αμφίπολης, και τον Μανόλη Ανδρόνικο που έφερε στο φως τους ασύλητους μακεδονικούς τάφους του Φιλίππου και «του Πρίγκιπα».

Σχεδόν συνομήλικοι, οι δύο αρχαιολόγοι συναντήθηκαν τα ταραγμένα χρόνια της δικτατορίας του Μεταξά στα έδρανα της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μοιράστηκαν κοινές ιδεολογίες, είχαν τους ίδιους εμπνευσμένους δασκάλους και επέλεξαν την ίδια επιστήμη για την υπόλοιπη ζωή τους: ο πρώτος ως Έφορος Αρχαιοτήτων στην περιοχή της Καβάλας, από το 1945 μέχρι το τέλος, το 1985. Ο δεύτερος ως Επιμελητής Αρχαιοτήτων στην περιοχή της Βέροιας από το 1949 μέχρι το 1963, οπότε επέλεξε την ακαδημαϊκή καριέρα και επανένταξε τη Βεργίνα στην αρχαιολογική έρευνα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, που ξεκίνησε το 1938 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Το 1964 ο Λαζαρίδης εγκαινίασε την ανασκαφή του τύμβου στην Αμφίπολη και εντόπισε στην κορυφή του τη μεγάλη θεμελίωση που σήμερα ξέρουμε πια πως δεχόταν το Λιοντάρι της Αμφίπολης. Ένα χρόνο αργότερα έφερε στο φως κατεστραμμένο κομμάτι του εντυπωσιακού μαρμάρινου ταφικού περιβόλου που οριοθετεί τη βάση του, επισημαίνοντας πως « η έρευνα του τύμβου, παρ' όλας τας δυσχερείας της ανασκαφής, θα πρέπει να συνεχισθεί και εις το μέλλον, μέχρι της ανευρέσεως του καλυπτόμενου υπ' αυτού επιτάφιου μνημείου». Δεν επέστρεψε ποτέ, για λόγους που ίσως σχετίζονται με τα πενιχρά κονδύλια, τις τότε αγκυλώσεις της αρχαιολογικής υπηρεσίας, τις τεράστιες τεχνικές δυσκολίες που απαιτούσε η ανασκαφή του. Επέλεξε να ερευνήσει το νεκροταφείο και την πόλη της αρχαίας Αμφίπολης. Συνεργάτης του δήλωσε πρόσφατα ότι μια από τις τελευταίες τομές του στην πλαγιά του τύμβου, απείχε μόλις λίγα μέτρα από την τομή που έφερε στο φως το εντυπωσιακό ταφικό μνημείο που αποκαλύπτεται στην πλαγιά του λόφου, από την Κατερίνα Περιστέρη.

Ο Μανόλης Ανδρόνικος είχε κιόλας διαπιστώσει με τρεις απόπειρες το 1951, το 1962 και το 1963 πως ο τεράστιος τύμβος στην ανατολική άκρη της Βεργίνας ήταν τεχνητός και κάλυπτε έναν, τουλάχιστον, τάφο. Μετά από μια διακοπή 13 χρόνων, επέστρεψε σ' αυτόν απερίσπαστος, έχοντας ολοκληρώσει την πανεπιστημιακή ανασκαφή στο ανάκτορο της Βεργίνας, ελεύθερος να αφοσιωθεί στο φιλόδοξο νεανικό του όνειρο και να αποκρυπτογραφήσει το μυστικό της Μεγάλης Τούμπας. Το ξετύλιξε, με την ανασκαφή του 1976, όταν οι σπασμένες επιτύμβιες στήλες στην επίχωση του τύμβου τον οδήγησαν στο να αποδεχτεί την ταύτιση από τον άγγλο ιστορικό Nicholas Hammond του αρχαιολογικού χώρου της Βεργίνας με τις Αιγές, την παλιά πρωτεύουσα και βασιλική νεκρόπολη των Τημενιδών και να υποθέσει ως πολύ πιθανή την ανεύρεση βασιλικών τάφων κάτω από την επίχωση του τύμβου.

Τον Νοέμβριο του 1977, μετά από μια μακρά ανασκαφική περίοδο, που έγινε δυνατή χάρη στα κονδύλια από τον προϋπολογισμό του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, ο Μανόλης Ανδρόνικος παρουσίασε στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Παλαιού Κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής το μεγάλο εύρημα: τρεις τάφους, ανάμεσά τους δύο ασύλητους μακεδονικούς, που άλλαξαν την πορεία της ελληνικής αρχαιολογίας και έστρεψαν το ενδιαφέρον και τη στήριξη της πολιτείας στα αποτελέσματά της.

Την ίδια χρονιά ο Λαζαρίδης έφερνε στο φως την ξύλινη γέφυρα της Αμφίπολης που ένωνε τις όχθες του πλωτού, στα χρόνια του Θουκυδίδη, Στρυμόνα, επαληθεύοντας την περιγραφή του ιστορικού, ως αυτόπτη μάρτυρα. Το εύρημα, αν και σημαντικό, επισκιάστηκε, όπως ήταν φυσικό, όχι μόνον από τον χρυσό των βασιλικών τάφων της Βεργίνας, αλλά και από την πολλαπλή αρχαιολογική και ιστορική σημασία των βασιλικών τάφων της Βεργίνας. Για μερικούς και για την εθνική του διάσταση, στην αξιοποίηση της οποίας, ωστόσο, ο Μανόλης Ανδρόνικος δεν μετείχε παρά μόνον με την επιστημοσύνη του.

Από εκεί και ύστερα, οι παράλληλοι βίοι τους απέκλιναν: ο Λαζαρίδης ασχολήθηκε μέχρι το τέλος με την αξιοποίηση της Αμφίπολης. Η τοπική κοινωνία τον αντάμειψε με την αγάπη και τον σεβασμό της και η πολιτεία τον τίμησε για τη γνώση και τη δημοκρατική του διάσταση.

Ο Ανδρόνικος, αντίθετα, βρέθηκε αντιμέτωπος με τη διαχείριση ενός πολύπλευρου και πολυσήμαντου ευρήματος, που έκανε τον γύρο του κόσμου, φρόντισε για την προστασία και την ανάδειξή του, συνέγειρε το ευρύ κοινό, τάραξε την πρότερη αδιαφορία της πολιτείας για τα αρχαία της, ζώντας τα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μοναξιά μιας κορυφής που δεν την επιδίωξε, αλλά την οποία διαχειρίστηκε με μέτρο, ακαδημαϊκό ήθος και επιστημονική σεμνότητα και πεθαίνοντας με δόξα και τιμή, αναγνωρισμένος από την πολιτεία, το κοινό και τους αντιπάλους του.

Όσοι είχαμε την τύχη να δουλέψουμε με τον Μανόλη Ανδρόνικο εκείνα τα χρόνια, απολαύσαμε το μεγαλειώδες εύρημα, προικιστήκαμε με μια μεγάλη, πολυδιάστατη εμπειρία, ασφαλείς, ωστόσο, κάτω από την ομπρέλα της παρουσίας του, με όλες τις ευθύνες να βαρύνουν τον ίδιο.

Σήμερα, η Κατερίνα Περιστέρη, συνεργάτις κάποτε του Δημήτρη Λαζαρίδη, βρίσκεται στη θέση του Μανόλη Ανδρόνικου, εξοπλισμένη βεβαίως με την εξελιγμένη τεχνολογία και αντιμέτωπη με μεγάλα τεχνικά ζητήματα και τις προσδοκίες των μη ειδικών για το όντως μεγάλο εύρημα.

Όπως και εμείς, θα πρέπει να ευλογεί την τύχη που την έδεσε με ένα τέτοιο μεγάλο εύρημα. Από τα μετερίζια της Βεργίνας της ευχόμαστε να επιτελέσει το δύσκολο έργο της με επιτυχία και αποτελεσματικότητα.

27.08.14 Η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας Χρυσούλα Παλιαδέλη αναλύει στο Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων της ΝΕΡΙΤ και στην Αντριάνα Παρασκευοπούλου τις τελευταίες εξελίξεις από τις ανασκαφές στην Αμφίπολη

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

18.08.14 Συνέντευξη της Χρυσούλας Παλιαδέλη στο ραδιόφωνο του Alpha 96,5

περισσότερα » « λιγότερα

Ακούστε τη συνέντευξη εδώ

14.08.14 Συνέντευξη της Χρυσούλας Παλιαδέλη σχετικά με το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης στην τηλεοπτική εκπομπή «Πρωινό Αντ1», ΑΝΤ1

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

14.08.14 Η Χρυσούλα Παλιαδέλη μιλάει για τα ευρήματα της Αμφίπολης στο δελτίο ειδήσεων της Δέλτα Τηλεόρασης

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

13.08.14 Συνέντευξη της καθηγήτριας Χρυσούλας Παλιαδέλη στη δημοσιογράφο Ανθή Κουτσουμπού, News247

περισσότερα » « λιγότερα

Χρ. παλιαδέλη στο news247: «σπουδαίο το μνημείο, σπουδαίος και ο νεκρός. περιμένουμε»

Η αρχαιολόγος, στενή συνεργάτιδα του μανόλη ανδρόνικου, χρυσούλα παλιαδέλη εξηγεί στο news247 τι συμβαίνει στην αμφίπολη

Στην αμφίπολη, στην ανατολική μακεδονία, έχουν πέσει τις τελευταίες μέρες όλα τα βλέμματα, καθώς οι αρχαιολογικές ανασκαφές έφεραν στην επιφάνεια συγκλονιστικά, κατά τους ειδικούς, ευρήματα.

Για την σημασία τους και τι "κρύβεται" στο σημείο, το news247 επικοινώνησε με την αρχαιολόγο, καθηγήτρια στο αριστοτέλειο πανεπιστήμιο θεσσαλονίκης, στενή συνεργάτιδα του μανόλη ανδρόνικου και πρώην ευρωβουλευτή, Χρυσούλα Παλιαδέλη, η οποία συνέστησε υπομονή.

Ποια στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό εύρημα;

"Καταρχήν είναι πολύ μεγάλος ο τύμβος ολόκληρος και δεύτερον ο περίβολος, στο κάτω μέρος του, είναι μοναδικός. Εξαιρετικής ποιότητας, θασίτικο μάρμαρο, ακριβή κατασκευή"

Γίνεται λόγος για τάφο της ρωξάνης και του γιου του μ. αλεξάνδρου ενώ έχει εκφραστεί και η άποψη για τάφο του μ. αλεξάνδρου. τι πιστεύετε;

"Επίσημα, από την πλευρά της κ. Περιστέρη, ταύτιση δεν υπάρχει. Αυτή τη στιγμή περιμένουμε να ανοίξει ο τάφος, να δούμε τον νεκρό ή τους νεκρούς, τα δούμε τα κτερίσματά του, αυτά δηλαδή που συνόδευσαν τον νεκρό και να αποφασίσουμε το φύλο, την ηλικία και ό,τι άλλο μπορεί να μας δώσει το άνοιγμα του τάφου. Πρόκειται πάντως για κάτι σπουδαίο, γιατί το μνημείο είναι σπουδαίο και συγκλονιστικό. Πώς να ερμηνεύσεις αυτό το μνημείο σαν ένα μνημείο για έναν άγνωστο ή φτωχό άνθρωπο. Δεν ερμηνεύεται, δηλαδή, διαφορετικά"

Τι άλλο έχει βρεθεί στην αμφίπολη και πώς φτάσαμε στην τελευταία ανακάλυψη;

"Ανασκαφές γίνονται χρόνια στην περιοχή, κυρίως στην πόλη και στο νεκροταφείο. Σ' αυτό είχε γίνει και παλιά μια ανασκαφή, προσπάθειες κυρίως στην κορυφή του λόφου αλλά για πρώτη φορά κατέβηκε η κ. Περιστέρη στη βάση του λόφου και βρήκε αυτό το εξαιρετικό μνημείο, που είναι ο περίβολος"

Οι διαφορές με τη βεργίνα;

"Σε ό,τι αφορά το μέγεθος, είναι μεγαλύτερος από της Βεργίνας. Η Βεργίνα δεν είχε περίβολο, δεν υπάρχει αυτός ο μνημειακός περίβολος και βεβαίως στη Βεργίνα βρήκαμε περισσότερους από έναν τάφους. Εδώ δεν ξέρουμε τι θα βρούμε"

Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν οι αρχαιολόγοι και πόσο μεγάλο ρόλο παίζει το οικονομικό;

"Παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Εξαρτάται... Τώρα, η κ. Περιστέρη φαντάζομαι ότι θα έχει χρήματα για να προχωρήσει την ανασκαφή. Εξαρτάται ποιοι αρχαιολόγοι. Οι αρχαιολόγοι των πανεπιστημίων υποφέρουν από ανασκαφικά κονδύλια. Δεν υπάρχουν, είναι ελάχιστα. Δεν δίνονται. Πρώτον λόγω της μείωσης των κονδυλίων για τα πανεπιστήμια και την έρευνα. Δεύτερον, η ανασκαφή δεν εντάσσεται στους κλάδους της έρευνας που μπορούν να χρηματοδοτηθούν και από ευρωπαϊκά προγράμματα και τρίτον τα πανεπιστήμια δεν έχουν τη δυνατότητα να απορροφούν κονδύλια ΕΣΠΑ για την ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων. Που σημαίνει ότι μειώνεται και η δυνατότητα ανασκαφής. Οι πανεπιστημιακοί προχωρούμε με ελάχιστα χρήματα, αστεία ποσά. Δηλαδή, για το πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, της τάξης των 6.000 ευρώ για κάθε ανασκαφή"

Γενικότερα, τι σημαίνει για την ελλάδα η ανακάλυψη αυτή, ιδίως αν επιβεβαιωθεί το μέγεθός της;

"Έτσι και αλλιώς είναι πολύ σημαντική. Απλώς μπορεί να γίνει ακόμα σημαντικότερη αν το περιεχόμενο του τάφου είναι ακόμα πιο σημαντικό, πιο εντυπωσιακό, έχει περισσότερα στοιχεία, επιτρέψει την απόδοση του τάφου σε συγκεκριμένο νεκρό, τον ονοματίσει. Περιμένουμε, περιμένουμε... Για την Ελλάδα είναι έτσι και αλλιώς σημαντικό γιατί, αυτή τη στιγμή, είναι ένα μοναδικό μνημείο"

13.08.14 Ρεπορτάζ για τον τύμβο της Αμφίπολης, MEGA Γεγονότα

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

15.06.14 Η Χρυσούλα Παλιαδέλη καλεσμένη στην εκπομπή «Κάρτα Μέλους» της δημοσιογράφου Ματρώνης Δικαιάκου με τίτλο «Για μια δημιουργική Ευρώπη», Βουλή Τηλεόραση

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ ή εδώ

11.04.14 Ρεπορτάζ του Διογένη Μαριόλα για την TV100 σχετικά με την έκθεση για τη Θεσσαλονίκη που διοργανώθηκε από τη Χρυσούλα Παλιαδέλη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

11.04.14 Ρεπορτάζ του Διογένη Μαριόλα για την TV100 σχετικά με την παράσταση "Lysistrata Project" του ΚΘΒΕ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

περισσότερα » « λιγότερα

Δείτε το βίντεο εδώ

27.04.14 Συνέντευξη της Χρυσούλας Παλιαδέλη στη δημοσιογράφο Κυριακή Τσολάκη, Μακεδονία της Κυριακής

περισσότερα » « λιγότερα

Μια αναθεώρηση που αναδεικνύει τους “εθνικούς θησαυρούς” Η αναθεώρηση της οδηγίας για την παράνομη διακίνηση των πολιτιστικών αγαθών, αλλά και μια έκθεση για τη Θεσσαλονίκη και ένα θεατρικό δρώμενο.

Της Κυριακής Τσολάκη

Είναι μερικές μόνο από τις πολιτιστικές δράσεις του Ευρωκοινοβουλίου στις οποίες συμμετείχε ή έγιναν με πρωτοβουλία της. Ως άνθρωπος του πολιτισμού η ευρωβουλευτής Χρυσούλα Παλιαδέλη έδωσε βαρύτητα στο αντικείμενο αυτό, στη διάρκεια της θητείας της. Στην Ελλάδα, που υποφέρει από τον εκπατρισμό πολλών αρχαιοτήτων οι οποίες έφυγαν παράνομα από τη χώρα, η είδηση της αναθεώρησης της οδηγίας 93/7/ΕΟΚ -στο πλαίσιο της εσωτερικής αγοράς- για την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών που έχουν απομακρυνθεί παράνομα από το έδαφος κράτους μέλους, έγινε πολύ ευχάριστα δεκτή. Η αναθεώρηση αυτή αναγνωρίζει τη μέγιστη σημασία των εθνικών θησαυρών και την ανάγκη να αντιμετωπιστούν με σεβασμό και με αποτελεσματικότητα προκειμένου να επιστρέψουν -εφόσον έχουν παράνομα διακινηθεί- στη χώρα προέλευσής τους. Έτσι, η προστασία τους αποκτά ευρωπαϊκή διάσταση καθώς ομογενοποιούνται οι διαδικασίες για τον εντοπισμό και την επιστροφή τους. “Η αξιοποίηση, στο πλαίσιο του συστήματος πληροφόρησης για την εσωτερική αγορά (ΙΜΙ - Market Information System), ενός πεδίου ειδικά προσαρμοσμένου στις εν λόγω ανάγκες, στο οποίο θα δηλώνονται τα πολιτιστικά αγαθά που έχουν διακινηθεί παράνομα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα διευκολύνει τις διαδικασίες και θα ενισχύσει τη διακρατική συνεργασία κάτω από την ευρωπαϊκή ομπρέλα”, λέει στη “ΜτΚ” η ευρωβουλευτής Χρυσούλα Παλιαδέλη για τη σημασία που έχει η αναθεώρηση αυτή για την Ελλάδα.

Η ίδια, ως διακεκριμένη πανεπιστημιακός και αρχαιολόγος έχοντας τη σχετική γνώση για το αντικείμενο συνέβαλε στην τελική διαμόρφωση του νομοθετικού κειμένου, ως εισηγήτρια της Σοσιαλιστικής Ομάδας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. “Στην αναδιατύπωση στόχος μου ήταν να αναδείξουμε τον όρο του ‘εθνικού θησαυρού’, δίνοντας πλήρη ελευθερία και εκφράζοντας το σεβασμό στις πολιτιστικές παραδόσεις των κρατών μελών. Καταργήθηκε, έτσι, ένα εκτενές παράρτημα που είχε αποδειχτεί αναποτελεσματικό στην εφαρμογή του, συμπεριλήφθηκαν τα πολιτιστικά αγαθά από λαθρανασκαφές, απλουστεύθηκαν οι διαδικασίες δήλωσης και αναζήτησης και αυστηροποιήθηκαν οι ποινές για όσους κατέχουν ή διακινούν παράνομα πολιτιστικά αγαθά εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης”, τονίζει.

Θεσσαλονίκη και Βεργίνα

Ως καθαρόαιμος άνθρωπος του πολιτισμού έχει πάντα το αντικείμενο αυτό στις προτεραιότητές της. Με πρωτοβουλία της πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις Βρυξέλλες, σε συνεργασία με το δήμο Θεσσαλονίκης η έκθεση “Θεσσαλονίκη 316π.Χ. - 2014μ.Χ. Σταυροδρόμι πολιτισμών στον χώρο και στον χρόνο”. Στόχος της εκδήλωσης ήταν να αναδείξει το πολυδιάστατο πολιτιστικό και πολιτισμικό πρόσωπο της Θεσσαλονίκης, από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα. “Αξιοποιήθηκαν ήδη σχεδιασμένοι ή δημιουργήθηκαν νέοι Δείκτες Μνήμης, σε συνεργασία με τη διεύθυνση Πολιτισμού του δήμου, ανάμεσά τους κι ένας για το μετρό, προκειμένου να αναδειχτεί η διαχρονία του αστικού της ιστού και η πολυπολιτισμικότητά της”, λέει η ευρωβουλευτής.

Στο πλαίσιο της έκθεσης μια παράσταση του ΚΘΒΕ άφησε πολύ καλές εντυπώσεις και θετικό απόηχο. Πρόκειται για το βασισμένο στη “Λυσιστράτη” του Αριστοφάνη “Lysistrata project” σε σκηνοθεσία Γιάννη Παρασκευόπουλου. “Συγκινήθηκα και καμάρωσα. Ξέρετε τι είναι, μέσα στο χώρο του Ευρωκοινοβουλίου, τέσσερις ωραίες γυναίκες να ταράζουν τα νερά; Να μεταφέρουν τον αντιπολεμικό λόγο του Αριστοφάνη, προσαρμοσμένο στη σύγχρονη πραγματικότητα, πολυγλωσσικά, χαριτωμένα, αλλά γεμάτα νόημα και ουσία και αξιοποιώντας θεατρικά τις κυλιόμενες σκάλες και τα πολύβοα περάσματα; Είναι μεγάλο πράγμα. Το καταευχαριστήθηκα, όπως κι όλοι όσοι προσκλήθηκαν ή όσοι σταμάτησαν ξαφνιασμένοι για να το παρακολουθήσουν”, επισημαίνει η κ. Παλιαδέλη. Άμεσα συνδεδεμένη με τη Βεργίνα η ίδια δεν θα μπορούσε να την αφήσει εκτός… Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αφού μια έκθεση που πραγματοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2013, είχε ως στόχο της να αναδείξει τη συμβολή της αρχαιολογικής έρευνας που διεξάγει το ΑΠΘ εδώ και 75 χρόνια στην παλιά πρωτεύουσα του μακεδονικού βασιλείου.

Απαιτούνται ευρύτερες συνεργασίες

Οι αναζητήσεις όμως, της Χρυσούλας Παλιαδέλη στο πεδίο του πολιτισμού δεν σταματούν σε όλα αυτά. Εκφράζει την αγωνία της για την αποδυνάμωση των ανθρωπιστικών σπουδών και την ανύπαρκτη χρηματοδότηση για την ανασκαφική έρευνα στην Ελλάδα, όπου “διεξάγεται πλέον μόνο παράπλευρα και κατ’ αποκλειστικότητα από της υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού”. Επίσης, τονίζει την ανάγκη για συγκρότηση ενός ενιαίου προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο θα συγκεντρώσει όλες τις διάσπαρτες δράσεις για την προστασία, τη συντήρηση και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς. “Υπάρχουν προγράμματα, κονδύλια και θεσμοί που έχουν ή μπορούν να αξιοποιηθούν δυναμικότερα από τους δήμους και τις Περιφέρειες, προκειμένου να αναδείξουν την πολιτισμική τους περιουσία. Αναφέρομαι στις Πολιτιστικές Διαδρομές του Συμβουλίου της Ευρώπης, το Σήμα Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς κ.α., που είτε απαιτούν ευρύτερες συνεργασίες ανάμεσα σε δήμους και Περιφέρειες, είτε απαιτούν φρέσκες ματιές στα υπάρχοντά μας. Σε άλλες χώρες το κάνουν με επιτυχία”, καταλήγει

06.04.14 Συνέντευξη της Χρυσούλας Παλιαδέλη στον Αγγελιοφόρο της Κυριακής

περισσότερα » « λιγότερα

Η Θεσσαλονίκη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Η ευρωβουλευτίνα και καθηγήτρια Αρχαιολογίας Χρυσούλα Παλιαδέλη παρουσιάζει μια σημαντική έκθεση φωτογραφίας στις Βρυξέλλες

Αξιοποιώντας τις δυνατότητες που δίνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στους βουλευτές του, με τη διάθεση χώρων προκειμένου να φιλοξενηθούν εκθέσεις, η ευρωβουλευτίνα και καθηγήτρια Αρχαιολογίας Χρυσούλα Παλιαδέλη παρουσιάζει μια σημαντική φωτογραφική έκθεση. Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πιο πολυσύχναστο σημείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στις Βρυξέλλες, από αύριο μέχρι και την Παρασκευή 11 Απριλίου.

Ο τίτλος της είναι «Thessaloniki 316 BC - 2014 AD. A cultural crossroads through time and space» (Θεσσαλονίκη 316 π.X. – 2014 μ.Χ.: Ένα σταυροδρόμι πολιτισμού στο χώρο και τον χρόνο).

«Στον τίτλο και στην έκθεση αντανακλάται η πρόθεση να αναδειχθεί η πόλη της Θεσσαλονίκης στη διαχρονία της, με έμφαση στην μακρά πολιτιστική της παράδοση, τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της, την καίρια γεωπολιτική της θέση, το πολυεπίπεδο πρόσωπο της και τις αισιόδοξες προοπτικές της για τουριστική και όχι μόνον ανάπτυξη», τονίζει στον «ΑτΚ» η κ. Παλιαδέλη.

«Για την υλοποίησή της, προσθέτει, συνεργαστήκαμε απολύτως εποικοδομητικά με την αντιδήμαρχο Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, Έλλη Χρυσίδου, επιλέγοντας ως εκθεσιακό υλικό ορισμένους από τους Δείκτες Μνήμης που έχουν στηθεί ή πρόκειται να στηθούν σε σημεία της πόλης μας, προκειμένου να σημάνουν - όχι μόνον για τους τουρίστες της αλλά και για τους κατοίκους της - μνημεία ή γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία της», προσθέτει.
Και η ευρωβουλευτίνα καταλήγει: «Εκτιμώ ως ιδιαίτερα σημαντική την απόφαση του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ Γιάννη Βούρου και των μελών του διοικητικού συμβουλίου να συμπράξουν στην έκθεση αυτή, παρουσιάζοντας στη διάρκεια των εγκαινίων της, την Τρίτη 8 Απριλίου, ένα θεατρικό δρώμενο βασισμένο στη Λυσιστράτη. Ευχαριστώ, για το λόγο αυτό, τον σκηνοθέτη Γιάννη Παρασκευόπουλο και τις ηθοποιούς Γιολάντα Μπαλαούρα, Λούκια Βασιλείου, Ιωάννα Παγιατάκη και Μομώ Βλάχου για την ανταπόκρισή τους στην πρόκληση να παρουσιάσουν εκτός θεατρικού χώρου ένα δρώμενο που επικαιροποιεί το αντιπολεμικό μήνυμα του Αριστοφάνη σε μιαν Ευρώπη που ταλανίζεται από την οικονομική κρίση και μαστίζεται από την κοινωνική ανισότητα
».

27.03.14 Συνέντευξη της Χρυσούλας Παλιαδέλη στη δημοσιογράφο Κυριακή Μπασκάκη για την εκπομπή «Ατζέντα 24», Δέλτα Τηλεόραση Θράκης

περισσότερα » « λιγότερα

Η Χρυσούλα Παλιαδέλη μίλησε στην εκπομπή «Ατζέντα 24» με την Κυριακή Μπασκάκη για τη θητεία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και για τα όσα αποκόμισε από αυτήν της την εμπειρία λέγοντας πόσο σημαντικές είναι οι επερχόμενες ευρωεκλογές.

Δείτε το βίντεο εδώ

16.03.14 Η Χρυσούλα Παλιαδέλη καλεσμένη στην εκπομπή «Κάρτα Μέλους» της δημοσιογράφου Ματρώνης Δικαιάκου με τίτλο «Εθνικοί θησαυροί, μια υπόθεση ευρωπαϊκή», Βουλή Τηλεόραση

08.02.14 Δήλωση της Χρυσούλας Παλιαδέλη για την τραγωδία στο Φαρμακονήσι στη δημοσιογράφο Λίνα Παπαδάκη, www.protagon.gr

περισσότερα » « λιγότερα

Είναι το φαρμακονήσι η ελληνική λαμπεντούζα; ποια πολιτική πρέπει να ακολουθηθεί ώστε το αιγαίο να μην αποτελεί ελεύθερη είσοδο μεταναστών στην ελλάδα αλλά και να μη θρηνούμε οικογένειες μεταναστών στη θάλασσα;

«Το πρόβλημα είναι κοινό για την ελλάδα και την ιταλία, λόγω της γεωγραφικής τους σχέσης με περιοχές που μαστίζονται από τον πόλεμο, τις πολιτικές αναταραχές και τις επιπτώσεις τους και του διαφορετικού τρόπου μεταφοράς των παράνομων μεταναστών, λόγω θαλάσσης. μια συνεργασία ανάμεσα στα κράτη μέλη που το βιώνουν εντονότερα, η αναθεώρηση του δουβλίνου ιι, και βεβαίως η δίκαιη κατανομή των κονδυλίων στις χώρες παράνομης εισδοχής,έχουν τεθεί ως μέγιστη προτεραιότητα στην ατζέντα της ελληνικής προεδρίας και είναι ελπιδοφόρα η συναίνεση της ιταλικής, που θα ακολουθήσει, να προχωρήσει σε δράσεις που θα αντιμετωπίσουν το δραματικό αυτό πρόβλημα. απομένει, ωστόσο, ως μέγιστος στόχος η ανατροπή σε διεθνές επίπεδο των πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών που οδηγούν στη μετανάστευση».

 

2014
2013
2012
2011
2010
2009

2013


Ministry of Web